Lammin Ampumaseuran historia

Lammin Ampumaseura on perustettu vuonna 1957, jolloin myös aktiivinen seura otti osaa Lahdessa pidettyihin SM-kisoihin. Tuolloin ilma-aseammunnasta oli tuskin kuultukaan, joten ampumaurheilu oli pitkälti ”herrasmiestouhua” ja ruutiaseilla ammuttiin vain ulkotiloissa. Lamminkin ampumaseurassa oli kuitenkin jo yksi naisjäsen myös ja olihan ammunta jo olympialajikin.

Hakkalan navetta toimi ensimmäisenä sisäratana, mutta tuolloin ammuttiin siis vielä  vain ruutiaseilla. Valokuvistakin päätellen ei kuulonsuojaus ollut vielä silloin olennaista. Ampumassa käytiin myös paljon Evolla, myös myöhemmillä vuosikymmenillä.

Lammin ampumaseuran ensimmäinen ilma-aserata TVH:n varikolla  sijaitseva ”Kolo” tuli käyttöön vuonna 1974. Kuntohallin sosiaaliset tilat rakensi kunta, mutta muutoin kunnostus tapahtui seuran talkoilla. Halli myös avattiin käyttöön ampumakisalla, jossa oli myös mukana paljon kunniavieraita.

Tuolloin laji myös alkoi saada nuoria ampujia kevyempien ilma-aseiden ansiosta ja mahdollisti näin ampumaurheilun kehitystä kohti ammattimaisen urheilun tasoa, kansainvälisestikin. Lammin Ampumaseurastakin kun on ponnistettu aina EM-kisoihin asti!

Lopulta Kolosta piti kuitenkin siirtyä pois Pellavakeskuksen tieltä. Sisäampumarata sijaitsi hyvänkin aikaa Konnarin koulun yläkerrassa ja seura järjesti myös jonkin verran ampumahiihtokokeiluja hyödyntäen vierestä lähteviä Konnarin hiihtolatuja.

Vuonna 1996 kunta kuitenkin remontoi Osuusmeijerin vanhan sikalarakennuksen 200 neliötä, ja sinne rakennettiin seuralle 15-paikkainen tilava ilma-aserata.

Lammin Ampumaseurassa on nykyisin jäseniä noin 150 ja näistä kolmasosa on jo nuoria. Naisia ja tyttöjä on toiminnassa jo yli kolmasosan jäsenmäärästä. Vuonna 2014 seura valittiin

Vuoden ampumaseuraksi aktiivisen nuorisotoimintansa ansiosta. Osittain palkinto juontuu myös Lammin Ampumaseuran pitkästä historiasta ja asialleen omistautuneista kokeneista konkarivetäjistä.

Tutustu seuran historiaan lisää galleriassamme!!